Schimbarea contorului electric la o locuință este o procedură destul de frecventă, fie din motive tehnice (contor vechi, defect sau cu probleme de măsurare), fie în contextul unor modificări legate de contractul de furnizare, mutarea branșamentului sau trecerea la un contor inteligent. Procesul nu este complicat, dar implică respectarea unor pași clari și colaborarea cu distribuitorul de energie electrică. În acest articol sunt prezentate toate informațiile esențiale de care ai nevoie pentru a redacta un material complet, detaliat și util despre schimbarea contorului de energie electrică pentru o locuință.
Când este necesară schimbarea contorului
Schimbarea contorului poate fi determinată de mai multe situații:
– contorul existent este vechi, defect sau are erori de înregistrare
– distribuitorul are o campanie de înlocuire cu contoare inteligente (smart metering)
– se solicită un nou racord sau o schimbare de tarif (de la monofazat la trifazat, de exemplu)
– se mută contorul în afara locuinței, pe domeniul public (obligație nouă pentru branșamentele noi)
– este solicitată o verificare metrologică sau recalibrare
– se încheie un nou contract de furnizare pentru aceeași locație (în caz de vânzare/cumpărare a casei)
Cine este responsabil pentru contor
Contorul electric este proprietatea distribuitorului de energie electrică din zona respectivă (ex: Enel, Electrica, E.ON, CEZ, Delgaz Grid), iar intervenția asupra acestuia se face doar de către personal autorizat. Beneficiarul/furnizorul de energie nu are voie să demonteze, mute sau înlocuiască contorul pe cont propriu.
Pașii necesari pentru schimbarea contorului electric
1. Identificarea distribuției locale și tipului de intervenție
– în funcție de zona în care se află locuința, beneficiarul trebuie să se adreseze operatorului local de distribuție
– trebuie stabilit dacă schimbarea contorului este necesară din inițiativa clientului sau a distribuitorului
– în unele cazuri, contorul este înlocuit automat (ex: în cadrul programului de instalare a contoarelor inteligente)
2. Contactarea furnizorului de energie
– dacă beneficiarul este deja client al unui furnizor, poate solicita acestuia demararea procesului
– furnizorul transmite solicitarea mai departe către distribuitorul zonal
– în cazul în care se schimbă titularul contractului sau se dorește trecerea la un nou furnizor, această etapă este obligatorie
3. Depunerea cererii oficiale de schimbare a contorului
Cererile pot fi depuse:
– online, pe site-ul distribuitorului
– la centrele de relații cu clienții
– prin intermediul furnizorului
În cerere se menționează:
– datele personale ale titularului
– codul de loc de consum (existent pe factură)
– adresa exactă
– motivul solicitării (defecțiune, recalibrare, relocare etc.)
– tipul de contor dorit (acolo unde se aplică)
4. Verificarea documentației necesare
Documentele cerute pot include:
– copie CI titular
– act de proprietate al locuinței sau contract de închiriere
– ultima factură de electricitate
– contractul de furnizare a energiei
– certificat de racordare (dacă există modificări de branșament)
– dovada plății unei eventuale taxe de verificare (în caz de defecțiune reclamată)
5. Programarea și efectuarea intervenției
– distribuitorul stabilește data înlocuirii contorului
– este posibil să fie nevoie ca beneficiarul să fie prezent pentru a permite accesul la tabloul electric/contor
– contorul vechi este scos, se montează unul nou, se sigilează și se face o citire finală a indexului
– dacă este montat un contor inteligent, acesta este înregistrat automat în sistemul de citire la distanță
– beneficiarul semnează un proces-verbal de înlocuire
6. Notificarea modificărilor către furnizor
– noul index și seria noului contor sunt transmise automat furnizorului
– facturarea se va face pe baza noului contor
– dacă este vorba de o schimbare de tarif sau de trecerea de la monofazat la trifazat, se actualizează și condițiile contractului
7. Verificarea funcționării contorului nou
– se recomandă ca beneficiarul să noteze primele indexuri și să urmărească modul de înregistrare în primele luni
– dacă apar suspiciuni de nefuncționare corectă, se poate cere o verificare metrologică
– contoarele inteligente pot fi monitorizate online (acolo unde sistemul este disponibil)
Durata procesului
– în general, înlocuirea unui contor defect sau vechi durează între 7 și 30 de zile lucrătoare de la data depunerii cererii
– în caz de urgență (ex: contor ars), intervenția se poate face în 24-48 de ore
– pentru contor relocat sau schimbare de fază, termenul poate fi mai lung, în funcție de lucrările necesare
Costuri posibile
– înlocuirea contorului din inițiativa distribuitorului este gratuită
– dacă beneficiarul solicită înlocuirea pe motiv de suspiciune de defect și contorul se dovedește funcțional, se percepe o taxă de verificare (în jur de 150-300 lei)
– în cazul relocării contorului (ex: de pe peretele casei la poartă), costurile lucrărilor de mutare sunt suportate de beneficiar
– pentru upgrade de la monofazat la trifazat, costurile pot include și modificări ale branșamentului
Aspecte importante de luat în calcul
– nu este permisă manipularea contorului de către persoane neautorizate – aceasta poate fi considerată furt de energie electrică
– schimbarea contorului nu se face fără motiv – trebuie justificată tehnic sau contractual
– distribuitorul are dreptul să schimbe contorul oricând în cadrul planului său de mentenanță
– toate contoarele înlocuite sunt testate metrologic și înregistrate în baza de date națională
– în cazul în care contorul a fost afectat de un incendiu, inundație sau trăsnet, trebuie anunțat imediat distribuitorul
– dacă imobilul urmează să fie vândut, este recomandată schimbarea titularului în paralel cu înregistrarea contorului pe noul proprietar
– în zonele unde au fost implementate contoare inteligente, citirea indexului se face automat și nu mai este nevoie de citire manuală
Prin urmare, schimbarea contorului electric implică o colaborare strânsă între beneficiar, furnizor și distribuitor, urmarea unor pași bine stabiliți și prezentarea documentelor necesare. Deși procesul poate părea birocratic, el este necesar pentru a asigura o măsurare corectă a consumului și o bună funcționare a sistemului de distribuție a energiei.