Realizarea unui dosar electric complet și corect este o cerință esențială în orice proiect care implică instalații electrice, fie că vorbim despre construcții noi, modernizări, branșamente sau intervenții asupra instalațiilor existente. Acest dosar este cerut de către autorități, distribuitorii de energie electrică, proiectanți, executanți și inspectori ISC, fiind parte din documentația generală a construcției. Conținutul dosarului trebuie să respecte legislația națională și normativele tehnice în vigoare, iar lipsa anumitor documente poate duce la întârzieri, respingerea proiectului sau amenzi.

În acest articol vei găsi toate informațiile necesare pentru a redacta un dosar electric complet, în conformitate cu cerințele impuse de autorități și distribuitori.

Ce este dosarul electric și de ce este necesar?

Dosarul electric este un ansamblu de documente tehnice și administrative care descriu, justifică și certifică toate etapele legate de proiectarea, execuția și recepția unei instalații electrice. Scopul principal al acestuia este:

– să demonstreze că instalația a fost proiectată și executată conform normelor tehnice și legislației în vigoare

– să ofere garanția că instalația este sigură pentru utilizatori

– să permită verificări și inspecții din partea autorităților

– să servească drept referință în cazul unor defecțiuni sau modificări viitoare

Situațiile în care se întocmește un dosar electric

– Branșamente noi la rețeaua de distribuție

– Modificări majore în instalația existentă

– Recepția unei construcții noi (case, blocuri, spații comerciale)

– Extinderea puterii aprobate

– Avizarea proiectului tehnic la distribuitor

– Obținerea avizului final de racordare

Documentele obligatorii într-un dosar electric complet

Dosarul trebuie structurat logic și să includă următoarele categorii principale de documente:

1. Documente administrative și legale

Cerere de racordare (formular standard emis de furnizor sau distribuitor)

Aviz tehnic de racordare (ATR) – emis de distribuitorul de energie, cu datele tehnice privind racordarea

Contract de racordare – între beneficiar și operatorul de distribuție

Acte de proprietate sau drept de folosință – pentru imobilul/terenul unde se face racordarea

Cadastru și extras de carte funciară actualizat

Certificat de urbanism (unde este cazul)

Autorizație de construire (pentru clădirile noi)

2. Proiectul tehnic de instalație electrică

Acesta trebuie realizat de către un proiectant autorizat ANRE și conține:

Memoriu tehnic general – explicarea soluției tehnice adoptate, justificarea alegerii echipamentelor și traseelor

Scheme electrice unifilare și multifilare – pentru tablouri, circuite, prize, iluminat, forță, automatizări

Planuri de situație – indicarea amplasamentului clădirii și a racordului electric

Planuri de nivel (pardoseli) – cu poziționarea echipamentelor electrice

Calcul de dimensionare – pentru cabluri, protecții, împământare

Lista materialelor și echipamentelor – cu specificații și cantități

Desene detaliate ale tablourilor – inclusiv protecții, baraje, legături

Plan de împământare – cu detalii despre prizele de pământ, conductoare, puncte de legare

Calculul necesarului de putere instalată și cerută

Aviz de amplasament (dacă este solicitat de distribuitor)

3. Documente de execuție

Proces-verbal de predare a amplasamentului către executant

Grafic de execuție (unde este cazul)

Procese-verbale de lucrări ascunse – pentru trasee subterane, prize de pământ etc.

Procese-verbale de montaj pentru tablouri și echipamente

Procese-verbale de conformitate a materialelor folosite – semnate de dirigintele de șantier

Declarații de conformitate ale echipamentelor utilizate – de la producători

Fișe tehnice și certificate CE pentru echipamente electrice

Aviz de conectare din partea distribuitorului – după finalizarea lucrărilor

4. Verificări și măsurători

Un capitol foarte important din dosarul electric, care dovedește siguranța instalației:

Buletin de măsurători PRAM (protecții, prize de pământ, continuitate, izolație) – întocmit de firmă autorizată ANRE

Raport de verificare a rezistenței de izolație

Buletin de verificare a instalației de împământare

Raport de testare a dispozitivelor de protecție diferențială

Procese-verbale de verificare a funcționării generale

Buletine de verificare a tablourilor electrice și protecțiilor

5. Recepția și punerea în funcțiune

Proces-verbal de recepție a lucrărilor – semnat de beneficiar, executant, diriginte de șantier, proiectant

Proces-verbal de punere în funcțiune a instalației electrice

Declarație de conformitate a instalației – completată și semnată de electrician autorizat

Certificatul de verificare finală (dacă este cerut de autorități)

Dosarul în format electronic (PDF), pentru încărcarea pe platforma distribuitorului

Cine întocmește și cine semnează documentația

Proiectantul autorizat ANRE (gradul II A sau III) – întocmește proiectul tehnic și memoriul

Executantul autorizat (firma cu autorizație ANRE) – realizează lucrarea conform proiectului

Electricianul autorizat – face verificările PRAM și semnează documentele de punere în funcțiune

Dirigintele de șantier – supervizează lucrările și avizează procesele-verbale

Reprezentantul distribuitorului de energie – verifică și aprobă dosarul la final

Aspecte importante de reținut

– Toate documentele trebuie să aibă antet, dată și semnături clare

– Documentația trebuie să fie coerentă, numerotată și ușor de parcurs

– Lipsa unui singur act (ex. buletin PRAM) poate duce la respingerea recepției instalației

– Arhivarea dosarului este obligatorie – atât în format fizic, cât și digital

– În cazul branșamentelor temporare (ex: șantiere), se întocmește un dosar mai simplu, dar cu aceleași principii

– Durata de valabilitate a documentației tehnice este, de obicei, 2 ani de la emitere, dacă nu s-au efectuat lucrări

– Distribuitorii de energie pot avea cerințe suplimentare sau formulare proprii care trebuie respectate

Un dosar electric bine întocmit dovedește profesionalismul echipei implicate și asigură un parcurs fără probleme în relația cu furnizorii de energie, autoritățile sau inspectorii ISC. De aceea, colaborarea cu specialiști autorizați și verificarea riguroasă a fiecărui document sunt pași esențiali pentru reușita oricărui proiect care implică energie electrică.

Leave a Reply

MEREU LA CURENT.

SIMCO asigură logistică și expertiză pentru dezvoltarea infrastructurilor de instalații electrice interioare și exterioare de joasă, medie și înaltă tensiune, într-un sistem complex, flexibil și bine structurat.



SC SIMCO International Impex SRL
I.R.C.: J40/23573/1993
C.I.F.: RO 5158762